Forrige uke samlet vi, Adeleine, Hanna og Helene, oss på Elzenhof Elsene i Brussel, sammen med en flott gruppe kvinner fra hele Europa, for å delta i Erasmus+-programmet «Å skape og opprettholde trygge rom i voksenopplæring». Gjennom uken utforsket vi det komplekse konseptet av trygge rom og hvordan dette påvirker voksenopplæringen.
En global læringsopplevelse
Deltakerne kom fra Latvia, Portugal, Tyskland, Norge og Irland. Vi fikk muligheten til å utveksle erfaringer og lære av ulike voksenopplæringspraksiser fra hvert land. Sammen med Angeliki Giannakopoulou, prosjektkoordinator i EAEA, diskuterte vi teori og praksis for trygge rom, samt hvordan det henger sammen med temaer som undertrykkelse, privilegier og konflikter i læringsmiljøet og samfunnet. Fra pedagogikken til de undertrykte til å bryte barrierer, avkoloniseringen av kunnskap og det å skape våre egne «mot»-offentlige rom, jobbet vi sammen for å skape våre egne sosiale kontrakter.
Pedagogikk og romlige perspektiver
Maja Maksimović, assisterende professor ved Universitetet i Beograd, gav oss en solid forståelse av hvordan ulike tilnærminger innen offentlig pedagogikk kan utformes. Gjennom diskusjoner utforsket vi temaer fra kritisk samfunnsteori, menneskelig geografi og det å utfordre et menneskesentrisk verdenssyn. Bilder, lyder, historier og erfaringer brakte liv til rommene vi utforsket og skapte i byen.
En avkoloniserende vandring
Vi deltok på en avkoloniserende vandring rundt Brussel ledet av Awa-Alice Ba fra KUUMBA VLAAMS-AFRIKAANS HUIS. Hun ga oss innsikt i hvordan kolonialisme påvirker dagens perspektiver og til og med former vår mote og smak. Denne opplevelsen bidro til å utvide vår forståelse av hvordan historien fortsetter å påvirke oss.
Sosiokulturelt fellesskap i Mona
Vi besøkte også Mona, et sosiokulturelt og aktivistisk rom for alle, hvor vi møtte Tine Declerck, en koordinator fra Toestand vzw. Hun guidet oss gjennom det tidligere klosteret, som nå er et sted for utforskning, kreativitet og samarbeid. Her kan man delta i aktiviteter, eller foreslå egne prosjekter om man trenger et sted i byen. Dette skaper liv i rom som ellers ville stått tomme.
Når læringsorganisasjonar frå heile Europa set seg saman og utvekslar erfaring så vert pausane like spanande som øktene. Eg trur alle reiste heim att med ny inspirasjon som kjem vaksenopplæringa til gode.
Hanna
Konklusjon
Denne uken i Brussel var en inspirerende opplevelse hvor vi sammen lærte, utforsket og skapte nye rom for trygge og inkluderende læringsmiljøer. Gjennom Erasmus+-programmet fikk vi innsikt i hvordan vi kan bygge broer mellom teori og praksis, og hvordan vi kan samskape sosiale kontrakter for en mer inkluderende fremtid.
Hilsen Adeleine, Hanna og Helene