Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Positiv atferdstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer

Utdanningen mennesker med utviklingshemming, autisme og andre grupper som er sårbare for å utvikle utfordrende atferd. Utdanningen bygger på en egen metode for hvordan man håndtere utfordrende atferd både blant voksne og barn

Tilbake til Helse og oppvekst

Informasjon

Fagskolen Positiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer retter seg mot fagarbeidere som arbeider med mennesker med utviklingshemming, autisme og andre funksjonsnedsettelser. Disse gruppene er sårbare i forhold til å utvikle utfordrende atferd. Utdanningen bygger på en egen metode for hvordan man håndterer utfordrende atferd blant både voksne og barn. Målet med utdanningen er å sørge for god livskvalitet for tjenestemottakere og deres familier, ved forebygging og endring av noen av de forholdene som bidrar til uønsket atferd.

Utdanningen passer godt som et supplement til flere av våre andre fagskoleutdanninger, som for eksempel «Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming».

Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland, Vestland og Agder.

Organisering av opplæringen

– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
– Fullført utdanning gir 30 studiepoeng

Utdanningen passer for

Helsefagarbeidere, barne- og ungdomsarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og aktivitører

Utdanningen er rettet mot arbeidstakere med ulik faglig bakgrunn innen helse- og oppvekstfagene fra videregående opplæring, som har sitt virke innen kommunal virksomhet, spesialisthelsetjenesten, institusjoner og pedagogisk virksomhet.

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen. 

Opptakskrav og faginnhold

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.

 

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse

For opptak til fagskolen Positiv atferdsstøtte (PAS) i møte med atferd som utfordrer kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider eller barne- og ungdomsarbeider. Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og aktivitører kan også søke.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget, Aktivitørfaget eller Barne- og ungdomsarbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Helsearbeiderfaget, Vg3 Aktivitørfaget, eller Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

dokumentasjon på utdanning/autorisasjon som vernepleier, sykepleier, lærer eller barnevernspedagog. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver i forhold til mennesker med psykisk utviklingshemming og/eller autisme innen forskjellige arenaer og livsfaser.

Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon/fagbrev innen helsefagene. Utdanningen kvalifiserer ikke til fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.

 

Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse

Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.

Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning

 

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak

Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.

 

Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Godskriving av emne

Fritak for deler av utdanningen

Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak

 

Politiattest

På grunn av prosjektarbeid krever utdanningen at studentene kan fremvise gyldig politiattest. Man skal ikke søke om politiattest før oppstart på utdanningen, da viktig informasjon blir gitt ved oppstart. Politiattest skal ikke sendes på e-post til oss før oppstart.

  • Emne 1: 6 studiepoeng
  • Emne 2: 12 studiepoeng
  • Emne 3: 4 studiepoeng
  • Emne 4: 8 studiepoeng

Totalt 30 studiepoeng

Emne 1: Grunnelementer i helse- og oppvekstfaget

1a. Arbeidsformer og metoder i utdanningen

1b. Helse- og oppvekstfagene i samfunnet

1c. Etikk

1d. Kommunikasjon og samhandling

1e. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk

1f. Sosiologi og psykologi


Emne 2: Positiv atferdsstøtte (PAS)

2a. Grunnleggende rammer og verdier

2b. Positiv atferdsstøtte som ramme for tjenesteyting

2c. Positiv atferdsstøtte – teori og kunnskapsbase

2d. Positiv atferdsstøtte og prosesser

 

Emne 3: Prosjektarbeid

Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et obligatorisk prosjektarbeid – fortrinnsvis på egen arbeidsplass. Temaet skal være knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene for prosjekt.

 

Emne 4: Fordypning

Emnet er obligatorisk og avsluttes med innlevering av individuell, skriftlig fordypningsoppgave med etterfølgende individuell, muntlig eksamen. For fullført og bestått utdanning utstedes det et offentlig godkjent vitnemål.

Emne 1 og 2
Arbeidskrav: Innlevering av skriftlig arbeid, individuelt

Vurderingsform: Det gis en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra faglærer. Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakter på emneoppgaven skal gis. Det skriftlige arbeidet vurderes etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Studentens skikkethet skal vurderes.


Emne 3

Arbeidskrav: Prosjektarbeid 30 timer over 5 uker. Logg skal føres for hver uke

Vurderingsform: Prosjektskisse og logg vurderes til bestått/ikke bestått. Det er læringsutbyttet for prosjektarbeidet som skal måles når karakteren skal settes. Studentens skikkethet skal vurderes.


Emne 4

Arbeidskrav: Gjennomføre fordypningsarbeidet med etterfølgende muntlig eksaminering etter gitte retningslinjer. Fordypningsoppgaven skal gjennomføres individuelt

Vurdering:

  • I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Fordypningsoppgaven vurderes etter skalaen A – F, med A som beste resultat og F som ikke bestått.
  • Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av i hvilken grad studenten mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksaminering.
  • Studentens skikkethet skal vurderes

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om menneskerettighetene for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) og de verdier som ligger til grunn for tjenesteyting
  • har kunnskap om hva som kjennetegner gode livsmiljø og tjenester
  • har kunnskap om sårbarhetsfaktorer for utvikling av utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse.
  • har kunnskap om kommunikasjon og ulike kommunikasjonsverktøy som brukes i arbeidet med mennesker som har en utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
  • har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med og kvalitet på tjenester til personer som har en utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
  • har kunnskap om diagnosene utviklingshemming, autismespekterforstyrrelser og andre funksjonsnedsettelser som står i fare for å utvikle utfordrende atferd.
  • har kunnskap om Positiv atferdsstøtte, Aktiv støtte og SPELL
  • har kunnskap om personsentrerte tjenester, miljøarbeid og forebygging av utfordrende atferd som grunnlag for utvikling av tjenestene for mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
  • kan oppdatere sin kunnskap om Positiv atferdsstøtte og tjenester til mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse, både faglig praksis og lovverk
  • forstår betydningen av å legge til rette for gode tjenester for mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig og rettferdig måte

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i praktisk miljøarbeid og forebygging av utfordrende atferd
  • kan identifisere og analysere etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med mennesker med utfordrende atferd
  • kan anvende sin kunnskap om Positiv atferdsstøtte, når denne deltar i observasjon, kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
  • kan anvende sin kunnskap om Positiv atferdsstøtte for å tilrettelegge tjenestetilbudet og legge til rette for sosial deltagelse og økt livskvalitet
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeidet med mennesker med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
  • kan identifisere sårbarhetsfaktorer for utvikling av utfordrende atferd hos mennesker med utviklingshemming/funksjonsnedsettelse
  • kan identifisere og endre omgivelser slik at de er støttende og bygger positive relasjoner

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • har forståelse for prinsippene om likeverd og selvbestemmelse i arbeidet med mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
  • har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse, som kommer til uttrykk i at arbeidsutøvelsen er faglig forsvarlig og ivaretar selvbestemmelse og integritet hos mennesker med funksjonsnedsettelse
  • kan utføre individuelt miljøarbeid som støtter opp om individets ressurser og legger til rette for faktorer som fremmer livskvalitet, selvbestemmelse og sosial deltagelse
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og nærpersoner i samarbeidet om tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming / funksjonsnedsettelse
  • kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud til mennesker med utfordrende atferd gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon

Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.

I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.

Utdanningsoversikt

Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?

Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.