Finn din vei med AOF Vestlandet-Agder
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Traumer og traumehåndtering i helsesektoren
Utdanningen fokusere på mennesker med kompliserte sorgprosesser og traumatiske opplevelser. Studenten skal tilegne seg kunnskap om ulike typer traumer og hvilke verktøy som anvendes innen traumehåndtering og traumebehandling.
Informasjon
Fagskole utdanningen Traumer og traumehåndtering er en spennende utdanning som gir studenten økt kunnskap om ulike typer traumer, begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen traumehåndtering og traumebehandling. Videre skal studenten opparbeide og videreutvikle kompetanse til å kunne foreta helhetlige vurderinger og iverksette tiltak i møte med traumatiserte mennesker med kompliserte sorgprosesser.
Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over ett år og kan kombineres med jobb.
Utdanningen passer for
Helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, portører, ambulansefagarbeidere og helsesekretærer. Utdanningen retter seg mot ansatte som i sin jobb kan møte utfordringer knyttet til krisehåndtering og krise- og traumerammede.
Organisering av opplæringen
– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
– Fullført utdanning gir 30 studiepoeng.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav og faginnhold
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
For opptak til fagskoleutdanningen Traumer og traumehåndtering i helsesektoren kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider. Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, portører, ambulansefagarbeidere og helsesekretærer kan også søke.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra hele den videregående, yrkesfaglige opplæringen (2- eller 3-årig).
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
dokumentasjon på bestått teori innen Vg2 Helseservicefaget, bestått teori til fagprøven i Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget, Portørfaget eller Ambulansearbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Helsesekretær, Vg3 Helsearbeiderfaget, Vg3 Portørfaget eller Vg3 Ambulansearbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
dokumentert autorisasjon som sykepleier eller vernepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen helsesektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være sykehjem, hjemmetjeneste, sykehus, omsorgsboliger, dagsentra, aktivitetssentre etc.
Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon/fagbrev innen helsefagene.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Fritak for deler av utdanningen
Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak
Politiattest
På grunn av prosjektarbeid krever utdanningen at studentene kan fremvise gyldig politiattest. Man skal ikke søke om politiattest før oppstart på utdanningen, da viktig informasjon blir gitt ved oppstart. Politiattest skal ikke sendes på e-post til oss før oppstart.
- Emne 1: Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter – 6 studiepoeng
- Emne 2: Traumer og traumehåndtering – 12 studiepoeng
- Emne 3: Prosjektarbeid – 4 studiepoeng
- Emne 4: Fordypning – 8 studiepoeng
Totalt: 30 studiepoeng
Emne 1: Grunnlagstenkning, teorier og arbeidsmåter
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Etikk
1c. Samhandling, kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk
1e. Sosiologi og psykologi
Emne 2: Traumer og traumehåndtering
2a. Forståelse av ulike traumer
2b. Krisehåndtering og traumebehandling
2c. Traumebevisst omsorg
2d. Oppfølging av berørte etter alvorlige hendelser
2e. Behandlings- og omsorgsmodeller
2f. Psykiske lidelser og relaterte tilstander
Emne 3: Prosjektarbeid
Studenten skal gjennomføre et obligatorisk prosjektarbeid på minimum 30 timer parallelt med emne 4. Temaet knyttes til læringsutbyttebeskrivelsene.
Emne 4: Fordypning
Avsluttes med innlevering av en individuell fordypningsoppgave og muntlig eksaminering. Oppgaven er praksisrettet og forankret i relevant teori.
Emne 1 og 2
Arbeidskrav: Skriftlig arbeid, individuelt
Vurderingsform: Bokstavkarakterer A–F, med skriftlig og muntlig tilbakemelding.
Emne 3
Arbeidskrav: 30 timers prosjektarbeid, inkludert loggføring
Vurderingsform: Bestått/ikke bestått på prosjektskisse og logg.
Emne 4
Arbeidskrav: Skriftlig fordypningsarbeid og muntlig eksaminering
Vurderingsform: Bokstavkarakterer A–F, med mulighet for justering av sluttkarakter basert på muntlig forsvar av oppgaven.
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsprosesser som verktøy innenfor traumehåndtering
- har kunnskap om ulike typer traumer, begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen traumehåndtering og traumebehandling
- har innsikt i relevant lovverk som regulerer helse- og omsorgssektoren
- har bransjekunnskap om ulike former for traumebehandling og tverrsektorielt samarbeid
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen traumehåndtering, traumebehandling og kompliserte sorgprosesser
- forstår betydningen av tidlig intervensjon og veiledning innenfor traumearbeid i et samfunns-, bærekraft- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap om tverrsektorielt samarbeid ved traumehåndtering i møte med bruker, pårørende, helsepersonell og andre relevante parter
- kan anvende relevante velferdsteknologiske hjelpemidler som verktøy for å fremme folkehelse og livsmestring
- kan finne informasjon og fagstoff som gir kunnskap om traumer og ulike behandlingsmetoder som anvendes i traumehåndtering
- kan kartlegge traumereaksjoner og behov for iverksetting av forebyggende tiltak, samt identifisere faglige problemstillinger, også knyttet til tverrkulturelle ulikheter og mangfold
Generell kompetanse:
Kandidaten
- har forståelse for bransjeetiske og lovregulerte prinsipper knyttet til brukermedvirkning, makt og tvang
- har forståelse for bransjeetiske prinsipper ved utøvelse av helhetlig traumebevisst omsorg
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til utrykk ved faglig forsvarlighet i møte med psykisk syke og traumatiserte mennesker, samt i anvendelsen av velferdsteknologiske hjelpemidler
- kan utføre arbeid knyttet til traumereaksjoner basert på individuelle behov hos traumatiserte mennesker
- kan bygge relasjoner med behandlingsnettverk og pårørende i arbeidet med ivaretakelse av traumatiserte menneskers rettigheter og helhetlige behov
- kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar og fremmer brukermedvirkning, demokrati og medborgerskap innen helhetlig traumebevisst omsorg
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.
Utdanningstilbud
Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?
Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.