Vest-Agder

Rehabilitering – Kristiansand Høst 2019

Fagskoleutdanninger Helsefag

Informasjon

 
Utdanningen settes opp med forbehold om offentlig finansiering.
Litteratur og praksis dekkes ikke av finansieringen.
Semesteravgiften er kr. 100.- pr. semester. Semesteravgiftene for hele studiet faktureres i sin helhet i første semester.

 

Fagskoleutdanning Rehabilitering
Et godt folkehelsearbeid er veien til god helse.

Fagskoleutdanning Rehabilitering har som mål å gjøre deg som arbeidstaker kompetent til å utføre rehabiliteringsarbeid rettet mot både barn, unge, voksne og eldre. Hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring er sentrale tema. Gjennom utdanningen vil du få kunnskap og ferdigheter slik at du kan bidra til et godt tverrfaglig rehabiliteringstilbud for de brukerne du jobber med.

 

Studiet passer for
Helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, aktivitører, barne- og ungdomsarbeidere eller deg med annen grunnutdanning innen helse- og oppvekstfag.

På grunn av utdanningens karakter vil denne fagskoleutdanningen også kunne passe for personer med andre fagutdanninger enn de med helse- og sosialfag fra videregående opplæring. Utdanningen vil være relevant for personer med etatsintern opplæring, som for eksempel NAV eller ulike profesjonsutdanninger.

 

Formelle opptakskrav
For opptak til fagskoleutdanning Rehabilitering kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som Helsefagarbeider eller Barne- og ungdomsarbeider. Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og personer med fullført og bestått videregående opplæring fra programområdet Aktivitør i utdanningsprogram for Design og håndverk kan også søke.

Studiet er delt inn i emner. Det er mulig for studentene å søke godskriving for en eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Med realkompetanse menes all formell og ikke – formell kompetanse som en person har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Kandidater som søker opptak på bakgrunn av realkompetanse må dokumentere at de er 23 år eller eldre i opptaksåret.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon fra søker.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til et eller flere av følgende kriterier:

  • Bestått teori til fagprøven som helsefagarbeider, Barn- og ungdomsarbeider eller Omsorgsarbeider, og minimum 3360 timer relevant praksis (2 år)
  • Minimum 8400 timer relevant praksis (5 år)
  • Kompetanse tilsvarende VG3 Helsearbeiderfaget, VG3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget eller VG3 Aktivitørfaget. Kandidaten må bestå fagtest som bygger på en av de gjeldende VG3 læreplanene og ha minimum 5000 timer relevant praksis (3 år)

*Med relevant praksis menes arbeidsoppgaver innen helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være sykehjem, hjemmetjeneste, sykehus, omsorgsboliger, dagsentre, aktivitetssentre etc.

Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon innen helsefagene. Utdanningen kvalifiserer ikke til fagbrev.

 

Politiattest
På grunn av praksis krever dette studiet gyldig politiattest. Denne må ikke være eldre enn 3 måneder. Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.

 

Yrkesfunksjon og yrkeskompetanse
Fagskoleutdanning Rehabilitering retter seg mot ansatte som arbeider innenfor områder i helse- og oppveksttjenesten. Utdanningen legger vekt på å gjøre studentene til reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Videre legges det vekt på at utdanningen er tverrfaglig og har et klart brukerperspektiv. Utdanningen skal være yrkesrettet og praksisrelatert, og omfatter bl.a. innsikt i og forståelse for organisering og yrkesutøvelse, individuelle planer og prosesser, rehabiliteringsprosesser og tverrfaglig samarbeid rundt enkeltpersoner. Yrkesutøvelsen er et samspill mellom praktiske erfaringer og relevant teori.

 

Organisering av opplæringen

  • Studiet inneholder 4 teoriemner, 1 fordypningsemne og praksis.
  • Utdanningen tilbys som et deltidsstudium over 4 semester (2 år) og legges opp med 5 samlinger pr måned, på kveldstid (kl 17.00-21.00).
  • Studenten leverer en skriftlig oppgave pr emne.
  • Det er 10 uker praksis .
  • Fullført studium gir 60 studiepoeng.

 

Emne 1: Felles innholdsdel

1. Grunnelementer i helse- og oppvekstfag:

  • Innledende tema
  • Etikk
  • Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning

2. Samfunnsfaglige emner:

  • Stats- og kommunekunnskap, helse og sosialpolitikk
  • Sosiologi og psykologi

 

Emne 2: Målgruppen for rehabilitering:

  • Funksjonshemming og funksjonsnedsettelse
  • Deltakelse og likestilling

 

Emne 3: Rehabilitering som virksomhet:

  • Hva er habilitering og rehabilitering?
  • Lovverk
  • Aktører og tiltak
  • Organisering
  • 5 uker praksis

 

Emne 4: Rehabiliteringsprosess og individuell plan:

  • Individuell prosess
  • Brukerrollen og tjenesteyterrollen
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid rundt enkeltpersoner
  • Individuell plan
  • 5 uker praksis

 

Emne 5: Praksis

 

Emne 6: Fordypning:

  • Fordypningsoppgave med selvvalgt fordypningstema
  • Eksamen med individuell muntlig høring med utgangspunkt i fordypningsoppgaven.