Finn din vei med AOF Vestlandet-Agder
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Klinisk vurderingskompetanse
Informasjon
Fagskoleutdanningen Klinisk vurderingskompetanse vil gi studentene økt kompetanse innen observasjon-, vurdering- og handlingskompetanse. Videre skal studenten opparbeide og videreutvikle et klinisk blikk for å kunne foreta helhetlige vurderinger og iverksette tiltak. Viktige tema vil være klinisk vurderingskompetanse, tidlig oppdagelse av funksjonssvikt og forverret helsetilstand, kroniske sykdommer, demensomsorg og psykisk helse og somatiske sykdommer.
Utdanningen er praksisorientert, og studiekrav knyttet til feltobservasjon kan utføres på egen arbeidsplass. Den strekker seg over to år og kan kombineres med jobb.
Til orientering gjør vi oppmerksom på at der er en nivåforskjell mellom fagskoleutdanning og utdanning på høgskole/universitet. I Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) er fagskoleutdanninger plassert på nivå 5.1 og 5.2, mens utdanninger på høgskole/universitet er plassert fra nivå 6 (bachelor) og oppover. Det betyr at en fagskoleutdanning ikke kan brukes til å bygge på en utdanning på nivå 6 eller høyere.
Utdanningen passer for
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, ambulansearbeidere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere. Utdanningen kan også være aktuell for de som har autorisasjon som sykepleier eller vernepleier.
Utstyr
Studentene må selv dekke kostnader til studieavgift, litteratur, samt til forbruksutstyr. Faktura for forbruksutstyr utstedes fra skolen, og vil være pålydende 2.000 kroner. Beløpet dekker utstyret som anvendes for praktisk øving gjennom det totale utdanningsløpet.
All undervisning som inneholder simulering og/eller ferdighetstrening er obligatorisk.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en emneeksamen.
Opptakskrav og faginnhold
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra hele den videregående, yrkesfaglige opplæringen (2-årig eller 3-årig).
Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon/fagbrev innen helsefagene.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Godskriving eller fritak
Politiattest
- Emne 1: 15 studiepoeng
- Emne 2: 15 studiepoeng
- Emne 3: 15 studiepoeng
- Emne 4: 15 studiepoeng
Totalt 60 studiepoeng
1b. Endringer i helsetilstand
1c. Praktiske ferdigheter og prosedyrer
1d. Akuttmedisinsk kunnskap
1e. Etiske utfordringer i møte med akutt og kritisk syke
1f. Dokumentering av feltobservasjoner
Emne 2: Kroniske sykdommer
2a. Kroniske sykdommer, symptomer og behandling
2b. Å leve med kronisk sykdom og funksjonssvikt
2c. Klinisk vurderingskompetanse av kronisk syke
2d. Etiske utfordringer i møte med kronisk syke
2e. Dokumentering av feltobservasjoner
Emne 3: Demensomsorg
3a. Demens; symptomer og behandling
3b. Å leve med demens
3c. Observasjon, kartlegging og vurdering av personer med demens
3d. Etiske utfordringer i demensomsorgen
Emne 1 og 2
Emneeksamen: Emneeksamen i praktiske prosedyrer samt relevant teori, hvor studenten trekker en av emnets praktiske prosedyrer to dager før muntlig/praktisk eksamensgjennomføring.
Vurderingsform:
- Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått
- Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis
- Emneeksamen vurderes av to sensorer
Emne 3 og 4
Emneeksamen: Innlevering av videopresentasjon og litteraturliste
Vurderingsform:
- Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått
- Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis
- Emneeksamen vurderes av en sensor
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om undersøkelsesmetoder, standardiserte observasjons-, kartleggings- og kommunikasjonsverktøy som benyttes for tidlig oppdagelse av funksjonssvikt og forverret helsetilstand, samt behandlingsformer som anvendes i oppfølging av pasienter
- forstår betydningen av datainnsamling og dokumentering som grunnlag for en systematisk og forsvarlig helsehjelp (sykepleieprosessen)
- har kunnskap om de mest vanlige kroniske sykdommene, multimorbiditet og geriatri
- har innsikt i hvordan det er å leve med kronisk sykdom
- har kunnskap om de ulike demenssykdommene, personsentrert omsorg og miljøarbeid
- har kunnskap om psykiske lidelser, utbredelse og symptomatologi
- har kunnskap om årsaker til og sammenheng mellom psykisk og somatisk helse og hvordan de påvirker hverandre
- har innsikt i relevant lovverk, forskrifter og retningslinjer som ivaretar og regulerer rettigheter og plikter for pasienter/brukere, pårørende og yrkesutøvere i helsetjenesten
- kan oppdatere sin yrkesfaglige observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse for å ivareta pasienter/brukere som er i risikogruppen for utvikling av polyfarmasi, funksjonssvikt og/eller forverret helsetilstand
- forstår betydningen av egen og andre yrkesgruppers profesjon og yrkesutøvelse i arbeid med observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten
- har faglig kunnskap om recovery, miljøterapi og andre terapiformer og omsorgsmodeller som brukes innen henholdsvis psykiske lidelser og ved kronisk sykdom
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende kunnskap for å oppdage utvikling eller forverring av sykdom og helsetilstand hos pasienter med kronisk sykdom, demens og/eller psykiske lidelser for å kunne ivareta individuelle pleie- og omsorgsbehov
- kan anvende ulike kommunikasjons- og kartleggingsteknikker for å fremme pasientens autonomi, brukermedvirkning og integritet, samt forebygge utfordrende atferd og bruk av makt og tvang
- kan anvende ulike kommunikasjonsformer og -teknikker for å fremme trygghet og tillit i møte med pasienter/brukere og pårørende
- kan finne informasjon, fagstoff og prosedyrer som er relevante for yrkesfaglige problemstillinger relatert til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten
- kan kartlegge pasientens helsetilstand, identifisere pasientens ressurser og behov for hjelp ved bruk av standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for egen yrkesutøvelse relatert til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten, og kunne opptre faglig forsvarlig og yte individuell omsorgsfull hjelp
- har utviklet en etisk grunnholdning relatert til pasientens/brukerens integritet og brukermedvirkning, gjennom å reflektere over fag- og yrkesetiske utfordringer og dilemma i yrkesutøvelsen
- har utviklet en etisk grunnholdning relatert til hvordan psykiske og somatiske helseutfordringer kan påvirke pasienter og pårørende
- kan utføre arbeidsoppgaver innen observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse på en kvalitetsmessig, profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med pasienter/brukere, pårørende, kolleger og andre faggrupper
- kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til kunnskapsdeling av observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse innen helsetjenesten
- kan bygge relasjoner og samarbeide med pasienter, kollegaer, faggrupper på tvers av avdelinger og etater for å ivareta pasientens helhetlige behov
- kan utføre livreddende førstehjelp, hjerte- og lungeredning og ta i bruk hjertestarter ved behov
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.