Finn din vei med AOF Vestlandet-Agder
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Kontor-, salg- og serviceledelse
Informasjon
En fagskoleutdanning er allsidig og bred, noe som gir deg mange muligheter uansett hvilken bransje du jobber i eller ønsker å jobbe i. Du får flere bein å stå på, og en unik mulighet til å delta i erfaringsutveksling mellom alle studentene som har erfaring fra ulike bransjer. Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som kan gjennomføres over to år mens du er i jobb. Med en fagskoleutdanning i Kontor-, salg- og serviceledelse får du god kunnskap om offentlig og privat saksbehandling, IKT og økonomi. Ledelse, personalledelse, rekruttering og HMS er sentrale tema i utdanningen sammen med markedsføring, merkevarebygging og presentasjonsteknikk.
Til orientering gjør vi oppmerksom på at der er en nivåforskjell mellom fagskoleutdanning og utdanning på høgskole/universitet. I Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) er fagskoleutdanninger plassert på nivå 5.1 og 5.2, mens utdanninger på høgskole/universitet er plassert fra nivå 6 (bachelor) og oppover. Det betyr at en fagskoleutdanning ikke kan brukes til å bygge på en utdanning på nivå 6 eller høyere.
Utdanningen passer for
Fagskolen passer for fagarbeidere innen kontor-, salg- og serviceyrker og de som jobber innenfor et relevant arbeidsområde.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav og faginnhold
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
For opptak til fagskolen Kontor-, salg- og serviceledelse kreves enten fullført videregående opplæring med studiekompetanse eller med yrkeskompetanse fra studieretning Salg, service og reiseliv tilsvarende læreplaner fra studieretning for Salg og service (R94) / Service og samferdsel (Kunnskapsløftet) med fagbrev. For å kvalifisere til opptak må søker dokumentere:
– vitnemål/kompetansebevis på generell studiekompetanse eller
– vitnemål/kompetansebevis fra videregående yrkesfaglig opplæring innen Salg, service og reiseliv og fagbrev eller
– vitnemål/kompetansebevis fra studieretning for Salg og service (R94) eller Service og samferdsel (Kunnskapsløftet) og fagbrev
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
– dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen Service og samferdsel, Salg- og service (Reform 94) eller generell studiekompetanse. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring eller
– dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen de yrkesfaglige utdanningsprogrammene Service og samferdsel eller Salg- og service (Reform 94). For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring eller
– dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innenfor salgsarbeid, butikkarbeid, administrative oppgaver, kontorarbeid, kundemottak og yrker innenfor service. Arbeidsoppgaver som for eksempel resepsjonsarbeid, markedsførings-, salgs- og administrasjonsarbeid fra reiselivsnæringen vil også være relevant arbeidserfaring. Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
- Emne 1: Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv – 14 studiepoeng
- Emne 2: Kontor, IKT og økonomi – 14 studiepoeng
- Emne 3: Markedsføring og salg – 10 studiepoeng
- Emne 4: Ledelse og personal – 14 studiepoeng
- Emne 5: Fordypning – 8 studiepoeng
Totalt: 60 studiepoeng
Emne 1: Kontor, administrasjon, salg og servicefagene i et samfunnsperspektiv
1a. Studieteknikk
1b. Fagområdene i et samfunnsperspektiv
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d. Etikk
1e. Et utvidet servicebegrep
Emne 2: Kontor, IKT og økonomi
2a. Saksbehandling
2b. Arkiv og elektronisk dokumentbehandling
2c. IKT, kontor og saksbehandlingssystemer
2d. Økonomi
Emne 3: Markedsføring og salg
3a. Målsetting og strategiarbeid
3b. Bruker- og forbrukeratferd
3c. Pris, produktutvikling og produktets livssyklus
3d. Distribusjon, kommunikasjonsprosesser og markedsundersøkelser
3e. Omdømme- og merkevarebygging
3f. Presentasjon og presentasjonsteknikk
3g. Salg og tjenesteyting
Emne 4: Ledelse og personal
4a. Ledelse
4b. Personalforvaltning
4c. Helse, miljø og sikkerhet (HMS)
4d. Rekruttering og kompetanse
Emne 5: Fordypning
Selvvalgt fordypningstema
Emne 1 og 2
Arbeidskrav: Skriftlig arbeid, individuelt
Vurderingsform: Bokstavkarakterer A–F, med skriftlig og muntlig tilbakemelding.
Emne 3
Arbeidskrav: 30 timers prosjektarbeid, inkludert loggføring
Vurderingsform: Bestått/ikke bestått på prosjektskisse og logg.
Emne 4
Arbeidskrav: Skriftlig fordypningsarbeid og muntlig eksaminering
Vurderingsform: Bokstavkarakterer A–F, med mulighet for justering av sluttkarakter basert på muntlig forsvar av oppgaven.
Emne 5
Arbeidskrav: Individuell fordypningsoppgave med tilhørende muntlig høring
Vurderingsform: Bokstavkarakterer A–F, med sluttkarakter justert basert på muntlig forsvar av fordypningsoppgaven.
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kontor-, salg – og servicefagenes innhold, rolle og samfunnsmessige betydning innen offentlig og privat virksomhet
- har innsikt i relevante avtaler, lover og regler som gjelder for private og offentlige virksomheter og utfører arbeidet i tråd med disse
- har kunnskap om hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, samt hvordan beslutninger og rammebetingelser påvirker offentlige og private virksomheter
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling innenfor eget område
- har kunnskap om hovedfunksjoner og arbeidsoppgaver tilknyttet personaladministrasjon
- har kunnskap om hvordan produkter og tjenester kan utvikles, markedsføres og selges
- har kunnskap om og kan anvende de vanligste metoder og prinsipper for økonomisk styring i private og offentlige virksomheter
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan anvende kunnskap om hvordan organisasjoner ledes, utvikles og forberedes som grunnlag for utvikling mot lederstillinger
- kan utføre selvstendig arbeid som saksbehandler i privat og/eller offentlig virksomhet
- kan utføre elektronisk dokumentbehandling, saksbehandling og arkivering på en etisk og juridisk forsvarlig måte
- kan arbeide med økonomiske og administrative oppgaver i både offentlig og privat virksomhet
- viser gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter, og er i stand til å initiere endring og omstilling
- finner, vurderer og henviser til informasjon om fagstoff innen kontor-, salg- og servicefagene og fremstiller dette slik at det belyser en problemstilling i oppgaveskriving på fagskolenivå
- planlegger, gjennomfører, dokumenterer og reflekterer over eget arbeid som grunnlag for forbedring av yrkesfeltet og av egen arbeidspraksis
- arbeider i tråd med overordnet regelverk og bedriftens rutiner innen HMS og internkontroll
- kan bidra i kartlegging av kompetansebehovet i en virksomhet, samt bidra i iverksetting og oppfølging av tiltak for anskaffelse og videreutvikling av kompetanse
Generell kompetanse:
Kandidaten
- anvender kunnskap og ferdigheter på et bredt spekter av økonomiske og administrative problemstillinger
- kan anvende sin endring- og utviklingskompetanse og lede prosesser som bidrar til nytenkning i kontor-, salg og servicebransjen
- identifiserer etiske utfordringer og dilemmaer, reflekterer over egen praksis knyttet til holdninger og verdier og har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket
- viser forståelse for at egne verdier og menneskesyn har konsekvenser for yrkesutøvelse i samhandling med mennesker og følger etiske spilleregler overfor ansatte, kunder, leverandører og samfunnet
- utvikler salgsmetoder, tilpasser varer og tjenester etter muligheter og behov i markedet, og bygger relasjoner med private og offentlige virksomheter innen kontor-, salg- og servicefeltet
- utarbeider mål og planer på ulike nivå i en bedrift og vurderer usikkerhet ved beslutninger
- viser forståelse for viktige indre og ytre rammebetingelser for en virksomhet og rammebetingelsenes betydning for etablering, utvikling og endring
Komplett litteraturliste over obligatorisk og anbefalt litteratur er tilgjengelig på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater og presentasjoner fra undervisningen for å dekke innholdet i studiet.