Finn din vei med AOF Vestlandet-Agder
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
System og analyse - helhetlig systemforståelse og analyse av beslutningsdata
Informasjon
Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for kompetanse som er i tråd med oppgaver og utfordringer innen system og analyse. Ved å lære verdien av dataanalyse og hvordan data kan presenteres effektivt, vil fagarbeidere med denne kompetansen kunne levere viktige analyser og innsikter til sin bedrift eller organisasjon. Dette inkluderer forståelse for kost/nytte-effekter og en helhetlig forståelse av organisasjonen.
Utdanningen i System og analyse vil gjøre fagarbeidere i stand til bedre å utnytte innhentet informasjon. Denne kompetansen vil styrke organisasjonens kvalitets- og forbedringsarbeid, noe som gir et solid grunnlag for viktige beslutninger. I tillegg vil utdanningen bidra til å sikre større fagmiljøer innen IKT, system og analyse.
Organisering av opplæring
– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert eller nettbasert
– Fullført utdanning gir 30 studiepoeng
Utdanningen passer for
Denne utdanningen passer for deg som er fagarbeider i både offentlig og privat virksomhet, og som nå ønsker å utvide din kompetanse innen dataanalyse. Den er spesielt relevant for mellomledere som søker en dypere forståelse av virksomheten og dens potensiale. En bør forstå struktur i data som beslutningsgrunnlag og ha gode datakunnskaper for kunne gjennomføre utdanningen.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav og faginnhold
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse:
Opptak på bakgrunn av realkompetanse:
- Emne 1: 10 studiepoeng
- Emne 2: 10 studiepoeng
- Emne 3: 10 studiepoeng
Totalt: 30 studiepoeng
Modul 2: Verktøy, tall og statistikk
Emne 1 og 2
Arbeidskrav: Innlevering av individuelt skriftlig arbeid i form av en emneoppgave.
Vurderingsform: Oppgaven vurderes etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakteren for emnet skal gis. Arbeidskravet sensureres av en sensor.
Emne 3
Arbeidskrav: Individuell skriftlig fordypningsoppgave og innlevering av en OBEYA som beskriver problemstillingen visuelt
Vurdering: Oppgaven vurderes etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakteren for emnet skal gis. Arbeidskravet sensureres av en sensor.
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om systemtenkning og rammeverket «DSRP» (distinksjon, system, relasjon og perspektiv)
- har innsikt i relevant regelverk som omhandler personvern
- har bransjekunnskap og kjennskap til ulike analysesystem relevant for analysefeltet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen teknologi og ulike metoder for datavisualisering
- forstår betydningen av analysekompetanse i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kunnskap om statistiske metoder og verktøy brukt i dataanalyse
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap til analytisk tenkning for å bryte ned komplekse problemer i mindre komponenter og formulere en problemstilling
- kan anvende relevante faglige verktøy for datainnsamling og organisering fra ulike datakilder
- kan finne informasjon ved hjelp av statistisk analyse for å trekke konklusjoner basert på data og kunne visualisere dette effektivt med grafer, diagrammer og tabeller
- kan kartlegge forbedringsbehov i organisasjoner og analysere behov for iverksetting av tiltak
Generell Kompetanse:
Kandidaten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for egen profesjon i arbeid med datainnsamling, -behandling og -analyse
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av datainnsamling, -behandling og -analyse
- kan utføre kritisk og analytisk tenkning for å løse komplekse problemer i egen bransje
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i analysefeltet
- kan utvikle arbeidsmetoder for systemkartlegging med relevans for yrkesutøvelsen
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.