Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Skaper et mer inkluderende samfunn gjennom utdanning


Gjennom fagskoleutdanningen «Positiv atferdsstøtte» (PAS) får utviklingshemmede, autister og andre sårbare grupper et nytt liv. AOF Vestlandet-Agder tilbyr utdanningen og legger gjerne til rette for kommunene.

Mennesker med ulike former for utviklingshemming opplever dessverre ofte utfordrende situasjoner som påvirker atferden deres, og blir til tider ekskludert fra enkelte arenaer i samfunnet.

Positiv atferdsstøtte (PAS) er et rammeverk som har som mål å oppnå en forståelse for atferden i disse personenes miljø – og sette inn tiltak deretter. AOF Vestlandet-Agder starter opp nok et år med fagskoleutdanningen innen PAS fra høsten av. Oppstart er i september, og fagskoleutdanningen gir 30 studiepoeng.

PAS-utdanningen passer for fagarbeidere som arbeider med mennesker med utviklingshemming, autisme og andre funksjonsnedsettelser. Målet med utdanningen er å sørge for god livskvalitet for tjenestemottakere og deres familier, ved forebygging og endring av noen av de forholdene som bidrar til uønsket atferd, forklarer rådgiver ved AOF Vestlandet-Agder, Katrine E. Høgestøl.

Langsiktig fokus

PAS handler om å legge vekt på omgivelsene og miljøet, tilrettelegge og fokusere på hva som gir den enkelte best mulig livskvalitet. Alle mennesker er unike og må bli sett og møtt på sin måte. Hva er personens interesser, verdier, ønsker og problemoppfatninger?

Det gjelder å skape omgivelser som fremmer et godt liv og å endre på omgivelser som bidrar til atferd som utfordrer.

Målet er derfor å jobbe bredt med livskvalitetsforbedrende tiltak, der personens stemme er helt avgjørende.

PAS starter med at viktige personer som vedkommende selv, familie, tjenesteytere og andre går sammen i et tett partnerskap. PAS er ikke et kortsiktig tiltak, men noe som skal foregå hele tiden.

For å få dette til må en forbedre systemer, settinger og ferdigheter hos alle for å skape omgivelser som oppmuntrer positiv atferd og proaktive strategier.

– Det er et omfattende og forpliktende opplegg, men et rammeverk som fungerer, kommenterer Høgestøl.

Dokumentert effekt

Forskning fra de siste 15 årene har vist at PAS har en dokumentert positiv effekt på folks livskvalitet.

Katrine E. Høgestøl, rådgiver ved AOF Vestlandet-Agder

– PAS er svært viktig for brukerne, og det er flott å se voksne mennesker ta denne utdanningen. De er engasjerte og tilfører verdifull erfaring. Klassene våre har hatt gode drøftinger og hatt stort utbytte av PAS-utdanningen, sier Høgestøl.

Det er tydelig at arbeidet med å forebygge utfordrende atferd krever et bredt spekter av samarbeidspartnere. Fra helse- og omsorgstjenester i kommunen til spesialisthelsetjenester, skoler, fastleger og boligtilbydere – alle spiller en avgjørende rolle i å støtte individer gjennom PAS.

Kommunene setter stadig mer fokus på denne typen utdanning, omsorg og oppfølging, blant annet i Karmøy.

– Karmøy kommune tok kontakt med oss for å tilby PAS-utdanning til sine ansatte. Vi tilrettela utdanningen på dagtid i Karmøy etter kommunens ønsker, sier Høgestøl.

AOF Vestlandet-Agder samarbeider gjerne med kommunene ved å legge til rette for utdanninger som PAS. I dette tilfellet fullførte Karmøy-studentene studiet i mars 2024, og i år er fagskoleutdanningen planlagt i Haugesund.

Stor betydning

Marit Elin Hansen, virksomhetsleder for bolig- og miljøarbeidertjenesten i Karmøy kommune, forteller at PAS har vært et satsingsområde for dem siden 2017, og et tema på deres årlige fagdager siden 2016.

– Virksomheten vår tok initiativ til fagskoleutdanningen PAS, som ble utarbeidet av AOF Vestlandet-Agder. Vi jobber aktivt for å implementere PAS i hele virksomheten, og vi anbefaler våre helsefagarbeidere å ta denne fagskoleutdanningen.

Hansen er ikke i tvil om den positive effekten fagskoleutdanningen har hatt.

– Vi ser at økt kunnskap om PAS har hatt stor betydning for tjenesteytingen til flere av våre tjenestemottakere. Dette har blant annet ført til et større fokus på lav affektiv tilnærming, noe som igjen har redusert bruken av tvang og makt betydelig, konkluderer hun.

Marit Elin Hansen
Foto: Truls Dahl / AOF Vestlandet-Agder

Viktig med erfaring

De offentlige utdanningene som tilbys av AOF Vestlandet-Agder er ofte statlig støttet, noe som gjør undervisningen gratis for deltakerne. Dersom utdanningen arrangeres gjennom arbeidsplassen, kreves det naturligvis tilrettelegging.

Når det gjelder foreleserne som AOF Vestlandet-Agder velger, understreker rådgiver Katrine E. Høgestøl at erfaring er en nøkkelfaktor.

– Det er avgjørende. Erfaring veier tungt. For å undervise i PAS må man både ha utdanning innen helse, gjerne som vernepleier eller sykepleier, og ha videreutdanning i PAS, forteller hun.

Studentene på Karmøy hadde Frode som faglærer. Frode er vernepleier med videreutdanning i PAS.

– Å være en del av PAS-utdanningen, enten som lærer eller student, er en reise i felles læring og vekst. Det er fascinerende å se hvordan studentenes verdier og holdninger utvikler seg gjennom studiet. Positiv atferdsstøtte oppfordrer oss til å se forbi overflaten og forstå de dypere budskapene atferden formidler. Det minner oss om at utfordringer ofte er rotfestet i omgivelsene, ikke individet, sier Frode Lie.

Frode Lie
Foto: Truls Dahl / AOF Vestlandet-Agder

Det store målet

Lie påpeker at PAS handler om å skape støttende miljøer som fremmer styrke og selvstendighet.

– Praksisperiodene gir studentene en unik mulighet til å anvende teori i praksis. Her kan de utforske kreative løsninger og tilpasse tiltak for å forbedre livskvaliteten for menneskene de gir tjenester til. Disse erfaringene er uvurderlige, da de gir studentene muligheten til å eksperimentere med innovative ideer som kanskje ikke tidligere har blitt vurdert på deres arbeidsplasser. Ofte fører dette til varige positive endringer for både ansatte, beboere og deres familier, kommenterer han.

Lie minner også om det langsiktige aspektet ved PAS-tankegangen.

– PAS-utdanningen er mer enn bare en akademisk prestasjon; det er en endringsprosess som beriker både de som lærer og de som lærer bort. Denne gjensidige veksten og forbedringen er essensen av hva vi streber etter – å skape et mer inkluderende og støttende samfunn, der alle har muligheten til å trives.