Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Barn med særskilte behov

Utdanningen passer fagarbeidere som jobber med barn med ADHD, Tourettes, autismespekter forstyrrelser, barn berørt av omsorgssvikt, hørselshemmede og generelt barn med særskilte behov.

Tilbake til Helse og oppvekst

Informasjon

Fagskoleutdanningen Barn med særskilte behov retter seg mot fagarbeidere som jobber med barn med ADHD, Tourettes syndrom, autismespekterforstyrrelser, barn berørt av omsorgssvikt, hørselshemmede og generelt barn med særskilte behov. Økt faglig kompetanse vil gi deg trygghet i rollen som fagarbeider i møte med barn med særskilte behov.

I løpet av utdanningen fordyper vi oss blant annet i tema som atferdsforstyrrelser, mestringsstrategier, observasjoner og pedagogikk. Fokus på å kunne iverksette tiltak tidlig vil stå sentralt i utdanningen.

Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over 2 år og kan kombineres med jobb.

Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland, Vestland og Agder.

Organisering av opplæringen

– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
– Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og gradsbetegnelsen «Fagskolegrad»

Utdanningen passer for

Barne- og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, aktivitører eller personer som arbeider med barn innen helse- og oppvekstsektoren, både offentlig og privat.

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen. 

Opptakskrav og faginnhold

 

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
For opptak til fagskole Barn med særskilte behov kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider eller helsefagarbeider. Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og aktivitører kan også søke.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra hele den videregående, yrkesfaglige opplæringen (2- eller 3-årig).

Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon.

Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Barne- og ungdomsarbeiderfaget, Helsearbeiderfaget, Omsorgsarbeiderfaget eller i Aktivitørfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget, Vg3 Helsearbeiderfaget, Vg3 Omsorgsarbeiderfaget eller Vg3 Aktivitørfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

dokumentert utdanning/autorisasjon som barnehagelærer, lærer, barnevernspedagog, sykepleier eller vernepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen oppvekstsektoren og/ eller helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være barnehage, skole, SFO, hjemmetjeneste, barneavdeling på sykehus, omsorgsboliger, dagsentra, aktivitetssentre, barnevern, asylmottak, krisesentra, barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling etc.

Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon innen helsefagene. Utdanningen kvalifiserer ikke til fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.

Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
 Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Politiattest
På grunn av prosjektarbeid krever utdanningen at studentene kan fremvise gyldig politiattest. Man skal ikke søke om politiattest før oppstart på utdanningen, da viktig informasjon blir gitt ved oppstart. Politiattest skal ikke sendes på e-post til oss før oppstart.
  • Emne 1: Grunnelementer, teorier og arbeidsmåter – 14 studiepoeng

  • Emne 2: Pedagogikk og didaktikk – 10 studiepoeng

  • Emne 3: Helsefremmende og forebyggende arbeid – 10 studiepoeng

  • Emne 4: Barn og unge med særskilte behov – 10 studiepoeng

  • Emne 5: Praksis – 8 studiepoeng

  • Emne 6: Fordypning – 8 studiepoeng

Totalt: 60 studiepoeng

Emne 1: Grunnelementer, teorier og arbeidsmåter
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Oppvekstfagene i samfunnet
1c. Etikk
1d. Kommunikasjon og samhandling
1e. Sosiologi og psykologi
1f. Stats- og kommunalkunnskap i oppvekstsektoren


Emne 2: Pedagogikk og didaktikk
2a. Pedagogikk
2b. Didaktikk

Emne 3: Helsefremmende og forebyggende arbeid
3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid
3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet

Emne 4: Barn og unge med særskilte behov
4a. Organisatoriske rammer i forhold til barn og unge med særskilte behov
4b. Atferds- og emosjonelle forstyrrelser
4c. Fysisk og psykisk funksjonshemming
4d. Lærevansker
4e. Barn i risikosituasjoner
4f. Migrasjonsrelaterte utfordringer og lærevansker

Emne 5: Praksis
Praksis er en obligatorisk del av utdanningen og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker à 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer. Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisprosjektet.

Dersom du kan ha praksis på egen arbeidsplass, vil praksis normalt bli gjennomført som ordinært lønnet arbeid. For de som har praksis på annen arbeidsplass vil den normalt bli gjennomført som ulønnet praksis.

All praksis må gjennomføres på arbeidsplasser som kan tilby arbeidsoppgaver som er relevante for utdanningen en har søkt opptak til.


Emne 6: Fordypning
Emnet er obligatorisk og avsluttes med innlevering av individuell, skriftlig fordypningsoppgave med etterfølgende individuell, muntlig eksamen.

Emne 1, 2, 3 og 4

Arbeidskrav: Innlevering av skriftlig arbeid, individuelt. 

Vurderingsform: Oppgaven vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis. Studentens skikkethet skal vurderes. Emneeksamen vurderes av en sensor. 


Emne 5

Praksis


Emne 6

Arbeidskrav: Gjennomføre fordypningsarbeidet med etterfølgende muntlig eksaminering etter gitte retningslinjer.Fordypningsoppgaven skal gjennomføres individuelt.

Vurderingsform: I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Fordypningsoppgaven vurderes etter skalaen A- F, med A som beste resultat og F som ikke bestått. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksaminering.  

Studentens skikkethet skal vurderes 

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om barn og unge med særskilte behov og har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i et historisk og fremtidsperspektiv
  • har kunnskap om kommunikasjon og begreper innenfor pedagogikk, sosiologi og psykologi
  • har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og kunnskap om ulike observasjons-, plan- og kartleggingsverktøy og hvordan legge til rette for læring og utvikling på ulike alderstrinn
  • har innsikt i relevante lover som regulerer oppvekstsektorens virkefelt og som regulerer de rettigheter barn og unge med særskilte behov har, samt har innsikt i kommunale og statlige planer for levekår og folkehelse
  • har kunnskap om hvilke tiltak og tjenester som finnes for barn og unge med særskilte behov i skole- og oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå og har kjennskap til organiseringen av disse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om pedagogikk, psykologi, didaktikk, helsefremmende og forebyggende arbeid, som grunnlag for tjenester til barn og unge med særskilte behov
  • forstår betydningen av å legge til rette for helsefremmende og forebyggende arbeid i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, og forstår betydningen av at ressurser og faglig kompetanse benyttes på en best mulig måte for barn og unge med særskilte behov og deres familier

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om etikk, relevant lovverk og forskrifter i forebyggende, helsefremmende og pedagogisk arbeid rettet mot barn og unge med særskilte behov
  • kan anvende sin kunnskap for å kartlegge og identifisere teoretiske og praktiske problemstillinger og behov for tiltak i forhold til barn og unge med særskilte behov
  • kan anvende pedagogikk og didaktikk i forebyggende og helsefremmende arbeid rettet mot barn og unge med særskilte behov
  • kan anvende kommunikasjonsverktøy og teknikker som bidrar til læring og samarbeid med barn og unge som har særskilte behov og deres foresatte, samt også andre faggrupper
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i arbeidet med barn og unge som har særskilte behov
  • kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov og iverksette helsefremmende og pedagogiske aktiviteter for barn og unge med særskilte behov

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • har forståelse for de yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder i arbeidet med barn og unge som har særskilte behov og deres familier
  • har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å arbeide med barn og unge som har særskilte behov og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
  • kan utføre kartlegging og identifisere ressurser og ulike vansker i barn og unges oppvekstmiljø, samt vurdere behov og iverksette helsefremmede tiltak innen fysisk aktivitet og ernæring for å forebygge negativ utvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
  • kan utføre helsefremmende og forebyggende arbeid, pedagogisk arbeid og leke-aktiviteter som øker muligheten for inkludering og integrering av barn og unge med særskilte behov
  • kan bygge relasjoner med kolleger og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om forebyggende tiltak, læring- og lekaktiviteter rettet mot barn og unges som har særskilte behov
  • kan utvikle, bruke og individuelt tilpasse forebyggende og helsefremmende tiltak, læring- og lekaktiviteter til barn og unge med særskilte behov gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen

Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.

I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.

 

Utdanningstilbud

Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?

Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.