Finn din vei med AOF Vestlandet-Agder
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Mat og ernæring til personer med nedsatt helsetilstand
Denne modulen styrker helsepersonells kompetanse i ernæring for å forebygge sykdommer og fremme helse i pleie- og omsorgstjenester.
Informasjon
Visste du at kostholdet ditt har en direkte innvirkning på helsen din gjennom hele livet? Et balansert kosthold og regelmessig trening kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, kreft, overvekt og type 2 diabetes. Økt fokus på ernæring hjelper også med å forebygge komplikasjoner og støtte medisinsk behandling.
Kommunene har som mål å forbedre helsevesenet gjennom forebygging og tidlig intervensjon. For å oppnå dette, er det essensielt at helsepersonell har god kompetanse i kosthold og ernæring. Investering i denne kunnskapen kan være nøkkelen til en sunnere fremtid.
Modulen passer for
Modulen gir 5 studiepoeng. For opptak til fagskoleutdanningen Ernæring i pleie- og omsorgstjenester kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider eller fag-/svennebrev innen restaurant- og matfag. Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, aktivitører og helsesekretærer kan også søke.
De med relevant arbeidserfaring innen helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være sykehjem, hjemmetjeneste, sykehus, omsorgsboliger, dagsentra, aktivitetssentre etc. kan også søke.
Opptakskrav og faginnhold
For opptak til fagskolemodulen gjelder samme vilkår som for studieplanen for Ernæring i pleie- og omsorgstjenester, 30 studiepoeng.
For søkere som ikke kvalifiserer til studiepoenggivende opptak, vil det være mulighet for opptak etter individuell avtale. Deltakeren vil ikke kunne oppnå studiepoeng etter gjennomført utdanning.
Formelle opptakskrav:
Fagskoleutdanningen er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Ernæring i pleie- og omsorgstjenester kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider eller fag-/svennebrev innen restaurant- og matfag. Hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, aktivitører og helsesekretærer kan også søke.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse:
Med realkompetanse menes all formell og ikke – formell kompetanse som en person har opparbeidet seg gjennom skolegang, relevant arbeidserfaring og fritid.
Kandidater som søker opptak på bakgrunn av realkompetanse, må dokumentere at de har fylt 23 år eller eldre i opptaksåret. I tillegg må søker ha et eller flere av følgende punkter:
- Bestått teori innen VG2 Helsearbeiderfaget, VG2 Helseservice eller VG2 Aktivitør
- Bestått teori fra et av fagene fra utdanningsprogrammet Restaurant- og matfag
- Kompetanse tilsvarende VG3 Aktivitørfaget, VG3 Helsesekretær eller VG3 Helsearbeiderfaget. Søkere med kompetanse tilsvarende VG3-fagene fra Restaurant og matfag kan også søke.
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen helse- og omsorgssektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være sykehjem, hjemmetjeneste, sykehus, omsorgsboliger, dagsentra, aktivitetssentre etc.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
5 studiepoeng
Mat og ernæring til mennesker med nedsatt helsetilstand 1a. Etikk, kommunikasjon og samhandling 1b. Måltidet som sosialt fellesskap 1c. Måltidets betydning for god ernæring 1d. Sammenhengen mellom mat og helse 1e. Fysiologiske endringer hos eldre 1f. Sammenhengen mellom mat, alder og medisiner 1g. Tilberedning og oppbevaring av mat 1h. Hvordan få lyst til å spise – omsorg og motivasjon 1i. Måltid til brukere med nedsatt matlyst 1j. Kulturelle forskjeller på mat 1k. Næringstetthet/kalorier og kvaliteten i mat og matvarer 1l. Forebygging av sykdom og mat som bidrag i tilheling av sykdom 1m. Ernæringsscreening av brukere 1n. Underernæring |
Studentene skal i løpet av modulen levere inn 1 oppgave.
Studentene får informasjon om oppgaven tidlig i modulen slik at de har god tid til å forberede arbeidet. Vurdering fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på modulen skal gis. Karakterskalaen som benyttes er A – F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende ernæringslære
- har kunnskap om helsefremmede arbeid, forebygging og kost i forhold til ulike sykdommer og tilstander
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende sin faglige kunnskap for å imøtekomme behov og utfordringer knyttet til kosthold og ernæring i pleie- og omsorgstjenesten
- kan anvende relevant verktøy for kartlegging av ernæringsbehov hos pasienter/brukere i pleie og omsorgstjenester
Generell kompetanse:
Studenten
- kan utføre arbeid innen fagfeltet ernæring som bidrar til forebygging av sykdom, helsefremgang og matglede for brukere i pleie- og omsorgstjenesten
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hvilke prinsipper som ligger til grunn når en arbeider ift kost og ernæring i pleie og omsorgstjenester og som kommer til utrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
Utdanningstilbud
Mat og ernæring til personer med nedsatt helsetilstand
Mat og ernæring til personer med nedsatt helsetilstand
Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?
Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.