Finn din vei med AOF Vestlandet-Agder
Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/ utviklingshemming
Utdanningen fokuserer på å styrke holdninger og respekten for enkeltindividets rett til utvikling og selvrealisering. Brukerens rett til selvbestemmelse og medvirkning står helt sentralt i utdanningen.
Informasjon
Mange mennesker med utviklingshemming har et eller flere tilleggshandikap som til sammen stiller store krav til omsorgen. For å kunne gi gode tilbud kreves det at yrkesutøverne får en stor breddekompetanse for å kunne gjøre gode valg i ulike situasjoner. Fagarbeideren skal stimulere brukeren til sysselsetting, trene på god egenomsorg og oppøving av sosiale relasjoner. Sentralt i utdanningen er å styrke holdninger og respekten for enkeltindividets rett til utvikling og selvrealisering. Vi har fokus på at personer med utviklingshemming skal ha like gode psykiske og somatiske helsetjenester som resten av befolkningen. Brukerens egenomsorg og mestringsfølelse blir stående som sentrale og viktige begrep.
Praksis kan du gjennomføre på egen arbeidsplass. Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over to år og kan kombineres med jobb.
Utdanningen kan tilbys i følgende fylker:
Rogaland og Agder.
Organisering av opplæring
– Utdanningen har en samlet normert studietid på 1 år, men tilrettelegges som en deltidsutdanning over 2 år
– Det legges opp til ca. 5 samlinger pr. måned; én fast dag i uken + en ekstradag pr. måned
– Utdanningen har 10 uker obligatorisk praksis
– Studentene leverer en skriftlig oppgave pr. emne
– Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og tittelen «Fagskolegrad»
Utdanningen passer for
Helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, aktivitører, barne- og ungdomsarbeidere eller andre med grunnutdanning innen helsefag. Arbeidsplass kan for eksempel være barnehage, SFO, skole, hjemmebaserte tjenester, avlastningshjem, aktivitetssentre og tilrettelagte arbeidstilbud.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav og faginnhold
1a. Innledende tema
1b. Etikk
1c. Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse og omsorgspolitikk
1e. Sosiologi og psykologi
2a. Grunnlagstenkning
2b. Lovgivning
2c. Kommunikasjonsprosessen
2d. Veiledning og samarbeid
3a. Tilnærmingsmåter i miljøarbeid
3b. Kartlegging, utredning og tilrettelegging av tilbud
3c. Utviklingstilpassede tiltak
3d. Mestring av dagliglivet – ADL
4a. Inkludering og deltaking i samfunnet
4b. Familie og nettverk
4c. Boformer, organisering og ansvar
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer.
Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisprosjektet.
Studentene velger om de vil skrive oppgavene i gruppe eller individuelt, men fordypningsoppgaven skal skrives individuelt.
AOF Fagskolen har ansvaret for å sørge for relevante praksisplasser. Det må sikres at studentene får mulighet til å jobbe med personer som har ett rehabiliteringsbehov og hvor studentene har mulighet til å fordype seg i miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og nå læringsutbyttet for praksis. Dette ivaretas ved samtaler mellom aktuelle praksissteder og kompetanserådgiver/ ansvarlig for praksis ved AOF Fagskolen på forhånd. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom AOF Fagskolen og aktuelle praksisplasser.
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis
Utdanningstilbud
Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?
Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.