Finn din vei med AOF Vestlandet-Agder
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Observasjon og stell av sår
Studiet er skreddersydd for deg som allerede jobber i helsevesenet og som ønsker å utvide din kompetanse innen sår og sårstell.
Informasjon
Sårstell er ressurskrevende i helsevesenet, som allerede sliter med mangel på personell og begrensede budsjettmidler. Tradisjonelt sett har sykepleiere hatt ansvaret for sårbehandling. Etter endt utdanning vil studentene ha solid kompetanse i observasjon og stell av sår, og de kan avlaste sykepleiere ved å ta større ansvar på dette området. Dette bidrar til kompetanseheving på arbeidsplassen, noe som kan gjøre arbeidsoppgavene mer attraktive og potensielt øke rekrutteringen til helsesektoren.
Fagskoleutdanningen Observasjon og stell av sår dekker generelle prinsipper i sårbehandling, årsaker til sår, og faktorer som påvirker tilheling. Studenten lærer å identifisere og beskrive ulike sårtyper, samt forebygge og behandle dem, inkludert sjeldne sårtyper og hudsykdommer.
Etter gjennomført studie, vil studenten ha tilegnet seg nødvendig kompetanse innen observasjon og stell av sår for arbeid på sårklinikker, sykehus, institusjon og hjemmesykepleie.
Organisering av opplæringen
- Utdanningen gjennomføres nettbasert med samlinger
- Fullført utdanning gir 30 studiepoeng
Utstyr
Studentene må selv dekke kostnader til studieavgift, litteratur og forbruksutstyr. Skolen utsteder en faktura for forbruksutstyr pålydende 1500,-. Dette beløpet dekker alt utstyr som benyttes til praktiske øvelser gjennom hele utdanningsløpet.
Utdanningen passer for
Utdanningen passer for helsefagarbeidere, hjelpepleiere, helsesekretærer, ambulansepersonell og miljøarbeidere.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav og faginnhold
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse:
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Observasjon og stell av sår kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider, hjelpepleier, omsorgsarbeider, helsesekretær eller ambulansearbeider.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.
Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT godkjente emner fra tidligere.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse:
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
· dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i helsefagarbeider-, hjelpepleier-, omsorgsarbeider-, helsesekretær- og ambulansearbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
· dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen helsearbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
· dokumentert autorisasjon som sykepleier eller vernepleier. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen observasjon og stell av sår. Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
Fritak for deler av utdanningen
Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak
Politiattest
På grunn av prosjektarbeid krever utdanningen at studentene kan fremvise gyldig politiattest. Man skal ikke søke om politiattest før oppstart på utdanningen, da viktig informasjon blir gitt ved oppstart. Politiattest skal ikke sendes på e-post til oss før oppstart.
- Emne 1: 10 studiepoeng
- Emne 2: 10 studiepoeng
- Emne 3: 10 studiepoeng
Totalt 30 studiepoeng
Emne 1: Generelle prinsipper i sårbehandling
1a. Etikk, retningslinjer og lover
1b. Huden
1c. Definisjoner
1d. Sårtilheling – fasene
1e. Sårtilheling
1f. Sårbehandling
1g. Ernæring
Emne 2: Forebygging og behandling av sår etter etiologisk inndeling
2a. Forebygging og behandling av fot og leggsår
2b. Venøse sår
2c. Arterielle sår
2d. Diabetiske fotsår
2e.Trykksår
2f. MASD (moisture associated skin damage)
2g. Hudrifter/skintear
2h. Kreftsår, sjeldne sårtyper og hudsykdommer
Emne 3: Å leve med ikke- helende sår
3a. Kroniske sår og livskvalitet
3b. Sårsmerter
3c. Organisering av sårbehandling
3d. Utfordrende pasientgruppe
3e. Avansert sårbehandling
Emne 1
Emneeksamen: Innlevering av: videopresentasjon og litteraturliste
Vurderingsform:
- Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Samtlige arbeidskrav må være innlevert før vurdering og karaktersetting. Emneeksamen vurderes av en sensor.
- Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis.
Emne 2
Emneeksamen: Innlevering av oppgavebesvarelse, 1500 ord +/- 10%
Vurderingsform:
- Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Emneeksamen sensureres av en sensor.
- Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis.
Emne 3
Emneeksamen: Innlevering av: videopresentasjon og litteraturliste
Vurderingsform:
- Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Samtlige arbeidskrav må være innlevert før vurdering og karaktersetting. Emneeksamen vurderes av en sensor.
- Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis.
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes for å forebygge, observere og behandle ulike typer sår
- har innsikt i relevant lovverk, forskrifter og retningslinjer som ivaretar og regulerer rettigheter og plikter for pasient/ bruker, pårørende og yrkesutøvere i arbeid med sår
- har bransje kunnskap om velferdsteknologi og digital sårbehandling
- kan oppdatere sin faglige kunnskap om ernæring knyttet til forebygging og tilheling av sår
- forstår egen bransjes betydningen av å forebygge og behandle sår i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap for å forebygge og behandle sår og kunne ivareta pasient/ brukers individuelle behov
- kan anvende ulike kommunikasjonsteknikker for å fremme pasient/brukers autonomi, brukermedvirkning og integritet i arbeid med sår
- kan finne informasjon, fagstoff og prosedyrer som er relevant i forebygging og behandling av sår til utfordrende pasient grupper
- kan kartlegge pasientens helsetilstand, identifisere pasient/ brukers ressurser og behov for hjelp ved bruk av klinisk blikk og standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy
Generell kompetanse
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i observasjon og behandling av sår
- har utviklet en etisk grunnholdning i yrkesutøvelsen av sårbehandling
- kan utføre arbeidet innen observasjon og behandling av sår på en kvalitetsmessig, profesjonell og etisk forsvarlig måte, etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag for å ivareta pasientens helhetlige behov ved sårbehandling
- kan utvikle arbeidsmetoder som bidrar til kunnskapsdeling om forebygging av sår og sårbehandling innen helsetjenesten
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.
Utdanningstilbud
Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?
Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.