Finn din vei med AOF Vestlandet-Agder
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen
Ønsker du å forbedre lederegenskapene dine, eller har du ambisjoner om å innta en rolle som leder? Med denne fagskoleutdanningen får du en dyp forståelse av bransjens kompleksitet samtidig som du utvikler de nødvendige ferdighetene for å effektivt mestre utfordringene som en leder møter.
Informasjon
Utdanningen Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen gir studentene en grundig forståelse av næringen med vekt på ledelse, gjestebehandling, markedsføring, økonomistyring og bærekraft. Målet er å forberede deltakerne til lederroller i bransjen.
Utdanningen dekker tre sentrale emner for ledelse i bransjen og passer for de med arbeidserfaring som ønsker mer innsikt og økt kompetanse. Kombinasjonen av faglig forståelse og ledelse i operative roller er sterkt etterspurt. Næringen trenger ledere som kan bruke ressurser effektivt og motivere ansatte i en raskt utviklende næring. Utdanningen gir et godt fundament for dette.
Organisering av opplæring
- Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert eller som nettbasert
- Fagskoleutdanningen består av 3 emner. Emnene tas normalt i rekkefølge
- Fullført utdanning gir 30 studiepoeng
Utdanningen passer for
Utdanningen passer deg med erfaring fra overnattings- og serveringsbransjen som ønsker eller allerede besitter en lederrolle.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav og faginnhold
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse:
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Ledelse i overnattings- og serveringsbransjen, kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev innenfor fagfeltene salg, service, reiseliv, kokk, servitør eller renhold.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring. Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT godkjente emner fra tidligere.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse:
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innenfor fagfeltene salg, service, reiseliv, kokk, servitør eller renhold. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Reiselivsfaget, Vg3 Salgsfaget eller Vg3 Service- og administrasjonsfaget, Vg3 Kokkfaget, Vg3 Servitørfaget eller Vg3 Renholdsoperatørfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Godskriving eller fritak
- Emne 1: 10 studiepoeng
- Emne 2: 10 studiepoeng
- Emne 3: 10 studiepoeng
Totalt: 30 studiepoeng
Emne 2: Ledelse og personal
Emneeksamen: Oppgavebesvarelse, 1500 ord +/- 10%
Vurderingsform: Emneeksamen vurderes etter karakterskala fra A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakterer på emneeksamen skal gis. Emneeksamen sensureres av en sensor.
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor bærekraftig økonomi og ressursstyring i overnattings- og serveringsbransjen
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til rekruttering og personalledelse i overnattings- og serveringsbransjen
- har bransjekunnskap og kjennskap til forbrukeratferd knyttet til overnattings- og serveringsbransjen
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om relevante lovverk som regulerer overnattings- og serveringsbransjen
- forstår egen bransjes/yrkes økonomiske betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til ledelse og retention i overnattings- og serveringsbransjen
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer knyttet til markedsstrategi og innholdsmarkedsføring i overnattings- og serveringsbransjen
- kan finne informasjon og fagstoff innen teknologi og trender som kan implementeres i overnattings- og serveringsbransjen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak, for å sikre effektiv ledelse i overnattings- og serveringsbransjen
Generell kompetanse:
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i arbeid med Lean og kontinuerlig forbedringsarbeid i overnattings- og serveringsbransjen
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket i arbeid med prissetting, mål og resultatstyring i overnattings- og serveringsbransjen
- kan utføre service- og ledelsesarbeid i overnattings- og serveringsbransjen etter virksomhetens ulike aktørers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper i overnattings- og serveringsbransjen, knyttet til samfunnsansvar og bærekraft
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for serviceledelse, salg og markedsføring i overnattings- og serveringsbransjen
Komplett litteraturliste ligger på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater/presentasjoner fra de ulike lærerne for å dekke innholdet i studiet.
Utdanningstilbud
Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?
Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.