Hovedkontor Haugesund
Haraldsgata 190 5525 Haugesund
Avdelingskontor Bergen
Bredalsmarken 15 5006 Bergen
Avdelingskontor Kristiansand
Kjøita 21 4630 Kristiansand S
Avdelingskontor Stavanger
Richard Johnsens gate 4 4021 Stavanger

Effektiviserings- og forbedringsledelse

Ønsker du å styrke din lederkompetanse og utvide din ekspertise innenfor personalledelse, prosjekt- og kvalitetsledelse? Vår fagskoleutdanning i Effektiviserings- og forbedringsledelse er designet for å gi deg det.

Tilbake til Økonomi og administrasjon

Informasjon

Innholdet i utdanningen er allsidig og bred, noe som gir deg mange muligheter uansett hvilken bransje du jobber eller ønsker å jobbe i. Du får flere bein å stå på, og en unik mulighet til å delta i erfaringsutveksling mellom alle studentene som har erfaring fra ulike bransjer.

Du får inngående kjennskap til lederrollen både innenfor personalledelse, prosjekt- og kvalitetsledelse. En viktig del av en leders ansvar er å sikre at virksomheten har rett kompetanse på rett plass, ha god styring med produksjonen og sikre hele verdikjeden. Kommunikasjon internt ved endringsprosesser, krisekommunikasjon og eksternkommunikasjon mot media er også godt belyst i denne utdanningen.

Dette er en fagskoleutdanning på kveldstid, som kan gjennomføres over to år mens man er i jobb.

Organisering av opplæringen

– Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning. Velg ønsket lokasjon for utdanningen for å se hvordan den er planlagt gjennomført i ditt område.
– Fullført utdanning gir 60 studiepoeng og tittelen «Fagskolegrad».

Utdanningen passer for

Utdanningen passer for fagarbeidere eller andre som allerede deltar i effektiviserings- og forbedringsprosjekter eller fagarbeidere og andre som berøres av slike prosjekter.

Eksamen

Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen. 

Opptakskrav og faginnhold

 

Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.

 

Opptak på bakgrunn av formell kompetanse

For opptak til fagskolen Effektiviserings- og forbedringsledelse kreves enten fullført videregående opplæring med studiekompetanse eller med yrkeskompetanse og fagbrev. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning for opptak til fagskole Effektiviserings- og forbedringsledelse.

For å kvalifisere til opptak må søker dokumentere:

– vitnemål/kompetansebevis på generell studiekompetanse eller

– vitnemål/kompetansebevis fra videregående yrkesfaglig opplæring og fagbrev

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon.

Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester.

Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
– dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfaglige utdanningsprogram eller generell studiekompetanse. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring eller

– dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring eller

– dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen alle yrkesområder som er relevant for utdanningen fra både offentlig og privat sektor.

Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

 

Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse

Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.

Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning

 

Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak

Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.

 

Godskriving eller fritak

Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.

Godskriving av emne

Fritak for deler av utdanningen

Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak

  • Emne 1: 14 studiepoeng
  • Emne 2: 14 studiepoeng
  • Emne 3: 10 studiepoeng
  • Emne 4: 14 studiepoeng
  • Emne 5: 8 studiepoeng

Totalt: 60 studiepoeng

Emne 1: Ledelse og økonomi
1a. Studieteknikk
1b. Ledelse
1c. Økonomi

Emne 2: Prosjekt- og kvalitetsledelse
2a. HMS
2b. Kvalitetsledelse
2c. Prosjektledelse

Emne 3: Kommunikasjon og omdømme i endring
3a. Internkommunikasjon
3b. Media og eksternkommunikasjon
3c. Krisekommunikasjon
3d. Endringsprosesser og kommunikasjon

Emne 4: Lærende organisasjoner, produksjonsstyring og verdikjede
4a. Lærende organisasjoner
4b. Produksjonsstyring
4c. Verdikjede (Supply Chain Management)

Emne 5: Fordypning
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra egen praksis.

Emne 1, 2 3 og 4
Arbeidskrav:
Innlevering av skriftlig arbeid, individuelt.

Vurderingsform: Det skriftlige arbeidet vurderes etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Det er læringsutbyttet for emnet som skal måles når karakteren for emnet skal gis. Oppgaven vurderes av en sensor.

Emne 5
Arbeidskrav:
Innlevering av individuelt skriftlig arbeid

Vurdering: I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Fordypningsoppgaven vurderes etter skalaen A – F, med A som beste resultat og F som ikke bestått.

Kunnskap:
Kandidaten

  • har kunnskap om ulike ledelsesformer og faktorer som påvirker utvikling og prestasjoner i en organisasjon
  • har innsikt i betydningen av organisasjonskultur, symboler, ritualer og tradisjoner og hvordan dette påvirker læringen og prestasjonene i organisasjonen
  • har kunnskap om faktorer som påvirker bedriftens økonomiske resultat
  • har kunnskap om gjeldende HMS-regelverk og hvordan HMS – arbeidet innvirker på bedriftens produksjon
  • har kunnskap om prosjektledelse og verktøy for prosjektstyring
  • har kunnskap om ulike former for kommunikasjon og kommunikasjonsplattformer
  • forstår egen bransjes/yrkes betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv og har kunnskap om forsynings- og verdikjedetankegang for å oppnå konkurransefortrinn
  • kan oppdatere og tilpasse sin yrkesfaglige kunnskap med bakgrunn i ulike teorier og «beste praksis» innenfor effektiviserings- og forbedringsledelse

Ferdigheter:
Kandidaten

  • kan anvende sin kunnskap, og kommunisere denne for å kontinuerlig lede og utvikle medarbeidere og egen organisasjon for å oppnå konkurransefortrinn
  • kan kartlegge og identifisere mulige områder for effektivisering av drift og forbedringsprosesser
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å iverksette og følge opp tiltak for effektivisering av drift og forbedringsprosesser
  • kan kartlegge og identifisere effekten av gjennomførte effektiviserings- og forbedringstiltak

Generell kompetanse:
Kandidaten

  • kan bygge relasjoner både internt og på tvers av fag og organisasjon
  • kan identifisere, planlegge, beskrive og gjennomføre effektiviserings- og forbedringstiltak for å oppnå definerte målsettinger
  • har utviklet grunnleggende forståelse for betydningen av kontinuerlig å utvikle medarbeidere og egen organisasjon for å oppnå konkurransefortrinn
  • har utviklet en etisk grunnholdning i lederrollen
  • har forståelse for betydningen av involvering og medbestemmelse i endringsprosesser
  • kan utvikle skriftlig og muntlig informasjon som har relevans for yrkesutøvelsen og kan anvende kilder i forbindelse med utarbeidelse av skriftlig arbeid

Komplett litteraturliste over obligatorisk og anbefalt litteratur er tilgjengelig på læringsplattformen.

I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater og presentasjoner fra undervisningen for å dekke innholdet i studiet.

Utdanningstilbud

Ser du ikke utdanningen du ønsker å søke på?

Da er ikke utdanningen aktiv på ditt studiested akkurat nå.
Registrer deg på interesselisten og få beskjed når utdanningen settes opp nær deg.