Finn din vei med AOF Vestlandet-Agder
Kurs og studier
Artikler og sider
Spørsmål om utdanning eller kurs
Spørsmål om påmelding eller søknad
Helse, miljø og sikkerhet
Informasjon
En fagskoleutdanning er allsidig og bred, noe som gir deg mange muligheter uansett hvilken bransje du jobber i eller ønsker å jobbe i. Du får flere bein å stå på, og en unik mulighet til å delta i erfaringsutveksling mellom alle studentene som har erfaring fra ulike bransjer. Dette er en fagskole på kveldstid, som kan gjennomføres over to år mens du er i jobb. Med en fagskoleutdanning i Helse, miljø og sikkerhet får du inngående kjennskap til regelverket, roller og systematisk HMS-arbeid. Arbeidsmiljøfaktorer er et sentralt emne i utdanningen. Dette er svært aktuelt dersom du ønsker å jobbe som HMS-rådgiver eller koordinator.
Til orientering gjør vi oppmerksom på at der er en nivåforskjell mellom fagskoleutdanning og utdanning på høgskole/universitet. I Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) er fagskoleutdanninger plassert på nivå 5.1 og 5.2, mens utdanninger på høgskole/universitet er plassert fra nivå 6 (bachelor) og oppover. Det betyr at en fagskoleutdanning ikke kan brukes til å bygge på en utdanning på nivå 6 eller høyere.
Utdanningen passer for
Utdanningen passer for deg som vil jobbe med og for mennesker og som ønsker å jobbe med helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen. Ønsker du i tillegg å jobbe med koordinering av tiltak som er med på å gjøre arbeidsplassen sikker, er dette utdanningen for deg. Har du, eller ønsker du, en rolle i din virksomhet innen HMS-området er fagskoleutdanningen Helse, miljø og sikkerhet noe for deg!
Eksamen
Hvert emne avsluttes med en eksamen. Eksamensformen framgår i den enkelte studieplanen.
Opptakskrav og faginnhold
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
For opptak til fagskolen Helse, miljø og sikkerhet kreves enten fullført videregående opplæring med studiekompetanse eller med yrkeskompetanse og fagbrev. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning for opptak til fagskole Helse, miljø og sikkerhet. For å kvalifisere til opptak må søker dokumentere:
– Vitnemål/kompetansebevis på generell studiekompetanse eller
– Vitnemål/kompetansebevis fra videregående yrkesfaglig opplæring og fagbrev
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.
Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.
Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:
– dokumentasjon på bestått teori til fagprøven innen yrkesfaglige utdanningsprogram eller generell studiekompetanse. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
eller
– dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig Vg3 innen yrkesfaglige utdanningsprogram. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3- læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring
eller
– dokumentasjon fra høyere utdanning som vurderes som relevant for utdanningen. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring
Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver inne helse miljø og sikkerhet, HR – arbeid, oppgaver fra arbeid som verneombud etc. Eventuelt annen arbeidserfaring rettet mot helse, miljø og sikkerhet.
Søkere som tas opp på bakgrunn av realkompetanse vil etter gjennomført og bestått avsluttende eksamen ikke kunne søke autorisasjon innen helsefagene. Utdanningen kvalifiserer ikke til fagbrev- eller svennebrev.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Søkere med videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere norskferdigheter på minimum B1-nivå i alle delferdigheter.
Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve – betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
- Emne 1: Grunnelementer i HMS arbeidet – 14 studiepoeng
- Emne 2: Regelverk, roller, systematikk og HMS-økonomi – 14 studiepoeng
- Emne 3: Arbeidsmiljøfaktorer – 14 studiepoeng
- Emne 4: Strategisk HMS arbeid – 10 studiepoeng
- Emne 5: Fordypning – 8 studiepoeng
Totalt: 60 studiepoeng
Emne 1: Grunnelementer i HMS arbeidet
1a. Studieteknikk
1b. Kommunikasjon og samhandling
1c. Grunnelementer i HMS arbeidet
Emne 2: Regelverk, roller, systematikk og HMS-økonomi
2a. Lov og regelverk
2b. Ansvar og myndighet, roller og oppgaver
2c. Systematisk HMS-arbeid
2d. Kjemikaliehåndtering
2e. HMS-økonomi
2f. Sikkerhet og beredskap
Emne 3: Arbeidsmiljøfaktorer
3a. Fysiske faktorer
3b. Psykososiale faktorer
3c. Biologiske faktorer
Emne 4: Strategisk HMS arbeid
4a. Medarbeiderskap
4b. Internkontroll
4c. Strategisk arbeid i praksis
Emne 5: Fordypning
Selvvalgt fordypningstema
Emne 1 og 2
Arbeidskrav: Skriftlig arbeid, individuelt
Vurderingsform: Bokstavkarakterer A–F, med skriftlig og muntlig tilbakemelding.
Emne 3
Arbeidskrav: 30 timers prosjektarbeid, inkludert loggføring
Vurderingsform: Bestått/ikke bestått på prosjektskisse og logg.
Emne 4
Arbeidskrav: Skriftlig arbeid og muntlig eksaminering
Vurderingsform: Bokstavkarakterer A–F, med mulighet for justering av sluttkarakter basert på muntlig forsvar av oppgaven.
Emne 5
Arbeidskrav: Individuell fordypningsoppgave med tilhørende muntlig eksaminering
Vurderingsform: Bokstavkarakterer A–F, der sluttkarakteren kan justeres basert på muntlig forsvar av fordypningsoppgaven.
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om grunnleggende HMS-arbeid og arbeidsmiljøfaktorer
- har kunnskap om bedriftskultur, medarbeiderskap og medarbeiderfokusert ledelse
- har kunnskap om verdibasert dialog og HMS-økonomi
- har kunnskap om strategisk og systematisk HMS-arbeid
- har innsikt i relevante lover og regelverk som regulerer HMS-området
- har kjennskap til beredskapsplaner og risikovurdering og til hvordan dette organiseres
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utviklingen av HMS-området
- forstår betydningen av et godt HMS-arbeid i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan anvende etiske retningslinjer og relevant lov- og regelverk for å belyse en praktisk og teoretisk problemstilling i systematisk HMS-arbeid
- kan anvende metoder og verktøy i systematisk HMS-arbeid og kan koordinere HMS-relaterte planer
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet
- kan kartlegge arbeidsmiljøfaktorer, identifisere risiko og kan på dette grunnlaget iverksette systematiske handlinger basert på faglig og etisk kompetanse
Generell kompetanse:
Kandidaten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i HMS-arbeid
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hvilke prinsipper som ligger til grunn i alt HMS-arbeid
- kan utføre HMS-arbeid med utgangspunkt i aktuelle lover og teoretisk og praktisk kompetanse
- kan i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet bygge relasjoner med fagfeller: tverrfaglig og tverretatlig
- kan utvikle og tilpasse HMS-tiltak med utgangspunkt i arbeidslivets ressurser og behov
Komplett litteraturliste over obligatorisk og anbefalt litteratur er tilgjengelig på læringsplattformen.
I tillegg til oppgitt litteratur vil det suppleres med forelesningsnotater og presentasjoner fra undervisningen for å dekke innholdet i studiet